Simulation of retailers and marketplaces strategies for smartphone e-commerce in the Russian Federation
- Authors: Karelova T.A1, Geraskin M.I1
- Affiliations:
- Samara National Research University named after academician S.P. Korolev
- Issue: No 1 (2025)
- Pages: 105–128
- Section: ARTICLES
- URL: https://ered.pstu.ru/index.php/amcs/article/view/4630
- DOI: https://doi.org/10.15593/2499-9873/2025.1.08
- Cite item
Abstract
The paper considers the problem of choosing optimal strategies for agents in the e-commerce market. In this market, retailers interact with buyers through marketplaces, therefore, the agents are retailers and marketplaces. An analysis of the structure and dynamics of the e-commerce market in the Russian Federation demonstrates the significance of this problem due to the outstripping growth of sales via the Internet compared to the dynamics of traditional sales channels. We study the e-commerce business process for the leading marketplaces Wildberries and Ozon, and develop the decision-making models of marketplaces and retailers for choosing the best sales channel. We prove the optimal mechanisms for calculating sales volumes that maximize the utility functions of marketplaces and retailers. The method for estimating ranges of mutually beneficial values of the agents’ sales volumes based on compromise areas is proposed. Statistical analysis of smartphones sales in the Russian e-commerce market leads to the demand function and the agents’ cost functions. On the basis of the functions we develop the utility functions of agents and calculate the compromise areas. An investigation of the compromise areas justifies the practical recommendations for choosing the agents’ optimal strategies in the smartphone e-commerce market.
Full Text
8About the authors
T. A Karelova
Samara National Research University named after academician S.P. Korolev
M. I Geraskin
Samara National Research University named after academician S.P. Korolev
References
- Структура Wildberries, Ozon [Электронный ресурс]. – URL: https://www.rbc.ru/techno¬¬logy_and_media/24/01/2024/65b114469a79477269574ebd (дата обращения: 24.02.2025).
- Батищев, А.В. Перспективы развития электронной коммерции в современных рыночных условиях / А. В. Батищев, О. Н. Фетюхина, В. И. Фетюхин // Вестник Южно-Рос¬сийского государственного технического университета. Серия: Социально-экономи-ческие науки. – 2023. – Т. 16, № 2. – С. 113–123. DOI /10.17213/2075-2067-2023-2-113-123
- Бардина, В.С. Статистический анализ и математическое моделирование динамики рынка электронной коммерции России / В. С. Бардина, Ю. В. Осипова // Экономико-математические методы анализа деятельности предприятий АПК: мат. VII Междунар. Науч.-практической конференции, посвященной 110-летию Вавиловского университета / под редакцией С. И. Ткачева. – Саратов: ФГБОУ ВО «Вавиловский университет», 2023. – С. 40–44.
- Полтарыхин, А.Л. Электронные бизнес и коммерция за рубежом / А. Л. Полта-рыхин, А. Б. Ланчаков, С. А. Филин // Экономика и управление: проблемы, решения. – 2024. – Т. 2, № 5. – С. 87–95. doi: 10.36871/ek.up.p.r.2024.05.02.010
- Huang, W. Introduction of a second channel: Implications for pricing and profits / W. Huang, J. M. Swaminathan // European Journal of Operational Research. – 2009. – Vol. 194, Iss. 1. – P. 258–279. doi: 10.1016/j.ejor.2007.11.041
- Матвеев, М.Г. Технология поддержки принятия решений продавца на маркетплейсах в условиях конкуренции / М. Г. Матвеев, Н. А. Алейникова, М. Д. Титова // Бизнес-информатика. – 2023. – Т. 17, № 2. – С. 41–54. doi: 10.17323/2587-814X.2023.2.41.54
- Карпенко, Ф.И. Введение математической модели электронной торговли / Ф. И. Карпенко, Н. П. Матыцина // Матрица научного познания. – 2023. – № 12-1. – С. 288–290.
- Qina, X. The optimal combination between selling mode and logistics service strategy in an e-commerce market / X. Qina, Z. Liua, L. Tian // European Journal of Operational Research. – 2021. – Vol. 289, № 2 – P. 639–651. doi: 10.1016/j.ejor.2020.07.029
- Xu, X. Coordination of a supply chain with online platform considering delivery time decision / X. Xu, M. Zhang, P. He // Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. – 2020. – Vol. 141 (C). – Art. 101990. doi: 10.1016/j.tre.2020.101990
- Joint pricing, ordering and order fulfillment decisions for a dual-channel supply chain with demand uncertainties: A distribution-free approach / R. Qiu, L. Hou, Y. Sun, M. Sun, Y. Sun // Computers and Industrial Engineering. – 2021. – Vol. 160. – Art. 107546. doi: 10.1016/j.cie.2021.107546
- Уварова, Л.А. Моделирование процессов сбыта в система «производитель-маркет-плейс» / Л. А. Уварова, Д. Ю. Иванов // Вестник Пермского университета. Серия «Экономика». – 2024. – Т. 19, № 3. – С. 284–299. doi: 10.17072/1994-9960-2024-3-284-299
- Караваева, Е.Д. Планирование логистических затрат при реализации товаров через маркетплейс / Е. Д. Караваева // Креативная экономика. – 2020. – Т. 14, № 4. – С. 587–598. doi: 10.18334/се.14.4.100799
- Matsui, K. Should competing suppliers with dual-channel supply chains adopt agency selling in an e-commerce platform? / K. Matsui // European Journal of Operational Research. – 2024. – Vol. 312, Iss. 2. – P. 587–604. doi: 10.1016/j.ejor.2023.06.030
- Li, G. E-tailer’s procurement strategies for drop-shipping: Simultaneous vs. sequential approach to two manufacturers / G. Li, X. Zhang, M. Liu // Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. – 2019. – Vol. 130. – P. 108–127. doi: 10.1016/j.tre.2019.08.014
- Wei, Y. Product distribution strategy in response to the platform retailer’s marketplace introduction / Y. Wei, Y. Dong // European Journal of Operational Research. – 2022. – Vol. 303, Iss. 2. – P. 986–996. doi: 10.1016/j.ejor.2022.03.021
- Wang, L. Marketplace or reseller? Platform strategy in the presence of customer returns / L. Wang, J. Chen, H. Song // Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review. – 2021. – Vol. 153. – Art. 102452. doi: 10.1016/j.tre.2021.102452
- Официальный сайт ООО «Евроазиатский логистический таможенный брокер (ЕЛТБ)» [Электронный ресурс]. – URL: https://eltbroker.ru/ (дата обращения: 16.03.2025).
- MPSTATS – сервис для аналитики Wildberries, Ozon [Электронный ресурс]. – URL: https://mpstats.io/ozon/category? (дата обращения: 16.03.2025).
- Официальный сайт Налоговой федеральной службы [Электронный ресурс]. – URL: https://bo.nalog.ru/ (дата обращения: 16.03.2025).
Statistics
Views
Abstract - 1
PDF (Russian) - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.